Case 1
Omdat alle communicatie digitaal gaat ontstaat er miscommunicatie tussen een manager en een werknemer.
Mediation bij een arbeidsgeschil.
Door de Coronacrisis werken mensen, waar mogelijk, thuis. Omdat alle communicatie digitaal gaat ontstaat er miscommunicatie tussen een manager en een werknemer. Er ontstaat steeds meer wantrouwen, de manager voelt zich niet serieus genomen en de werknemer voelt ieder contact als controle. Het wantrouwen groeit en de werknemer voelt zich letterlijk steeds “zieker” worden.
De afdeling HR doet een poging om de cirkel te doorbreken, maar de werknemer gaat nog meer in zijn achteruit, met als gevolg dat hij zich ziek meldt.
De directie heeft het gevoel dat het mogelijk niet om een ziekmelding gaat maar om een verstoorde arbeidsrelatie door miscommunicatie en besluit om beiden aan te moedigen tot mediation.
Tijdens de mediation, 2 sessies van 2 uur, komt aan het licht dat er altijd al een soort wantrouwen was tussen de twee partijen, maar ze dat nooit persoonlijk hadden durven zeggen. Het wantrouwen bleek te zijn ontstaan door een andere medewerker die inmiddels al niet meer in dienst was. Deze medewerker bleek beiden allerlei dingen in te hebben gefluisterd, om de spanningen op te laten lopen, zodat hij de plek van deze medewerker kon innemen.
Aan het einde van de mediation was er opluchting, de relatie werd hersteld en men bood elkaar excuses aan. Een les voor het leven, gaven ze beiden aan.